Drie apps waarvoor het spannend wordt in 2016

Grote spelers als Twitter, WhatsApp en Facebook buiten beschouwing gelaten: welke apps verdienen bijzondere aandacht in 2016? Voor deze drie apps wordt dit jaar een spannend jaar. Twee keer vanwege de groeipotentie… en één keer is dat juist de achilleshiel.

Ik publiceerde deze blog ook op Emerce.

1. Snapchat

2016 wordt het jaar van het verhaal, voorspellen knappe koppen in de communicatie en journalistiek in het jaarrapport van NiemanLab. Gold dat ook al niet voor de vorige jaren, met de langlopende trend die storytelling heet? Nou nee, nu is het anders.

Apps van 2016 Snapchat

Kort door de bocht was storytelling de bedrijfsvisie vertaald naar een aansprekend verhaal. In 2016 volgt het verhaal dat persoonlijk op de gebruiker wordt afgestemd. Voor marketing betekent dat verhalen voor de individuele klant, voor de journalistieke tak betekent het verhalen afgestemd op een lezer. Persoonlijker en dichterbij dan ooit tevoren. Als er één app is die aansluit op die visie, is het Snapchat.

Snapchat knokte zich na een wat mindere periode halverwege vorig jaar, opeens weer vol in de belangstelling in het najaar van 2015. Gekke sjablonen – regenboogkots, puppyogen en pixelige zonnebrillen – die je op selfies en video’s plakte, leden ertoe dat mensen Snapchat nog eens opstartten. Even herontdekten, of nieuw wilden proberen. Met grote gevolgen. Snapchat maakt een geweldige groei door en wordt steeds meer een speeltuin voor media die de volgende stap in doelgroepbinding willen zetten.

Het persoonlijke verhaal van media en bedrijven én de buzz om Snapchat: je kan er niet omheen dat de app komend jaar een opvallende rol gaat spelen. Snapchat liet al eerder zien ambities te hebben als nieuwskanaal, met het aanbieden van video’s van grote Amerikaanse mediamagnaten als Disney, CNN en ESPN. Nu is de vraag in hoeverre Snapchat haar functies gaat verruimen. Komen er verified media accounts? Mogen snappers, vloggers en media je dadelijk een pushbericht sturen als ze een nieuwe snap aan hun verhaal toevoegen? Worden nieuwe gebruikers actief aangemoedigd om merken te volgen? Hoe wordt Snapchat écht het volgende mediakanon? Het lijdt voor mij geen twijfel dat Snapchat grote stappen gaat maken in 2016. Het is alleen de vraag wélke.
 

2. Facebook Messenger

Ja, Facebook is eigenaar van WhatsApp, maar zie je WhatsApp veranderen? Eigenaar Jan Koum lijkt het Facebook-hoofd Mark Zuckerberg flink lastig te maken met zijn ‘no ads, no gimmicks, no games’ strategie voor de chatapp. En dus richt Facebook zijn pijlen op die andere berichtenapplicatie die ze in huis heeft: Facebook Messenger.

Apps van 2016 Facebook Messenger

Het was het afgelopen jaar al te zien. Facebook bracht zelf verschillende appjes uit die kleine functies aan Messenger toevoegden. Een voor GIFjes, een om afbeeldingen te bewerken voordat je ze deelt – dat werk. Maar het waren slechts vingeroefeningen als je kijkt welke ambities Zuckerberg verder met de applicatie heeft.

2016 wordt het jaar waarin Facebook Messenger de Westerse WeChat kan of in ieder geval wil worden. WeChat is in thuisland China al veel meer dan een chatapp: het is er het toonaangevende platform voor m-commerce. Je kan er taxi’s mee boeken, merken mee volgen, aanbiedingen in kopen, producten op het metrostation bestellen om thuis te laten bezorgen en betalingen met vrienden mee verrekenen. Chinezen gebruiken WeChat zelfs als hun lopende rekening. Zie het dan ook als meer dan symbolisch dat Facebook voor Messenger begonnen is met Uber-integratie. En een taxi bestellen vanuit Facebook Messenger is nog maar het begin.

In de Verenigde Staten zet de slimme shoppingassistent M de deur al open naar bestellingen, acties en directe bedrijfscommunicatie in de app. Stel een vraag en M geeft antwoord over shops en eettentjes in de buurt. Tafeltje reserveren? Direct een product kopen? You betcha. Zeer binnenkort. We gaan dit jaar nog veel van Messenger horen.
 

3. Dropbox

Eind 2015 haalde Dropbox, de dienst die cloudopslag groot maakte, de stekker uit twee projecten. De losstaande foto-opslag-app Caroussel werd na de release amper meer geüpdatet en onlangs werd de stekker er helemaal uitgetrokken. Nog veel schrijnender was dat Dropbox ook Mailbox liet vallen. De mailapp die het streven naar een lege inbox eigenhandig groot maakte, werd van de een op de andere dag gedropt. Tot grote ontsteltenis van zijn vele fans, die zelfs een petitie startten om Mailbox een tweede leven te gunnen als opensource-applicatie. Dropbox had er geen boodschap aan.

Apps van 2016 Dropbox

Het zijn symptonen van de Silicon Valley-ziekte waar Dropbox aan lijdt: het bedrijf groeit niet. Experts zeggen dat het het erop-of-eronder-jaar wordt voor de grote unicorns, de startups waar miljoenen of miljarden in is geïnvesteerd. De startups die hun groei of hun potentie niet kunnen monetizen, kunnen wel eens klappen krijgen. Dropbox zit in die benarde positie.

De concurrentie onder cloudopslagdiensten is heviger dan ooit en Dropbox ontbeert de systeemintegratie van Google Drive (Android) of Apple’s iCloud (iOS). De dienst kan op prijsconcurrentie niet meer mee omdat het nog maar één prijspakket voor 10 euro per maand biedt.

Bovendien biedt Dropbox niet genoeg gratis ruimte om nieuwe gebruikers aan zich te binden: 2GB tegenover de 5GB van OneDrive en iCloud en zelfs 15GB van Google Drive – dat ook nog eens apart oneindig foto’s laat opslaan via Google Photos. Ook zorgelijk: Dropbox’ smartphone-app staat stil in de tijd en de webapplicatie voelt inmiddels achterhaald aan in vergelijking met Google’s alternatief.

Wil Dropbox 2016 overleven, dan is er werk aan de winkel. Dan moet de directeur zich beter realiseren hoe Dropbox ervoor staat. Dan moet de leuke maar beperkte tekstverwerker Dropbox Paper echt goed worden, dan moeten nieuwe gebruikers gratis een betere propositie krijgen, dan moeten er nieuwe en goedkopere abonnementen bij. Maar vooral moet Dropbox een killer feature introduceren. Iets waarop ze weer voorsprong neemt op de concurrentie. En snel ook, want de opiniemakers keren zich al tegen de dienst. Met Google, Apple en Microsoft als ijzersterke tegenspelers, kan 2016 wel eens een heel zwaar jaar worden voor Dropbox.